Let op: de Millennials komen er aan
Bent je geboren tussen 1981 en 1997? Dan kun je jezelf gelukkig prijzen: je behoort tot de Millennial-generatie. De generatie die het consumentenlandschap de komende jaren sterk zal veranderen. Bent u nog een babyboomer met een geboortejaar tussen 1946 en 1964? Of de pineut als Generatie X (1965-1980)? Dan zult u naar verwachting straks nog maar weinig in de melk te brokkelen hebben wat betreft de trends in consumentenartikelen. De Millennials zetten de toon, zo blijkt uit onderzoek van NN Investment Partners.
In de Verenigde Staten zijn er nu naar schatting 75 miljoen mensen tussen de 19 en 35 jaar oud En dit jaar zijn deze Millennials als groep voor het eerst groter geworden dan de babyboomers, die tot nu toe de grootste leeftijdsgroep vertegenwoordigden. Daarbij komen de Millennials de komende jaren geleidelijk in de leeftijdscategorie (35-54 jaar) die historisch gezien jaarlijks het meeste uitgeeft. De babyboomers stromen daar juist weer geleidelijk uit. Het is voor consumentenbedrijven dus zaak om goed naar de wensen en voorkeuren van deze belangrijke groep te luisteren.
Gezond, gemakkelijk en bijzonder
Want deze nieuwe groep consumenten heeft duidelijke voorkeuren, die afwijken van die van de babyboomers. Zappen langs televisiezenders of winkelen in het winkelcentrum? Voor veel Millennials verleden tijd. Zij schaffen artikelen aan via de smartphone op het moment dat het bij ze opkomt en kijken naar de serie of film op het moment dat het ze uitkomt. Millennials zijn er dus aan gewend dat hun behoeften snel worden bevredigd. Ondernemingen die zich daar op richten, profiteren van deze trend.
Gezondheid staat ook hoog in het vaandel bij de nieuwe trendsetters. Zij willen biologisch, niet of weinig bewerkt eten, waarvan de herkomst helder is. Het liefst ook nog online besteld en bezorgd. Detailhandelaren én restaurants die gezond combineren met gemak zijn dus in het voordeel.
Wat betreft drankjes wijzen Millennials zoete frisdranken af en neigen meer naar koffie of mineraalwater. Bier maakt plaats voor wijn en hoog-alcoholische versnaperingen, zo wijst onderzoek uit. Bierbrouwers zijn dus uit de gratie, producenten van gin spinnen juist garen bij de Millennials.
Tenslotte zijn Millennials op zoek naar 'ervaringen'. Niet zomaar ergens eten, koffie drinken of een gebruiksartikel kopen. Of je nu en dagje uit bent, een restaurant bezoekt of een stofzuiger koopt: het moet een bijzondere ervaring bieden.
Meer weten over de trends onder Millennials? Lees de Focuspoint : Millennials: a key driver in the Food & Beverages sector. Beleggen in consumententrends? Dat kan via het NN Daily Consumer Goods Fund of het NN Luxury Consumer Goods Fund.
Disclaimer.
De informatie in dit document is uitsluitend opgesteld ter informatie en is geen aanbod noch een uitnodiging om effecten of een beleggingsinstrument te kopen of verkopen of om deel te nemen in een handelsstrategie. Beleggers zouden zelf advies moeten vragen indien ze twijfelen over de geschiktheid van een belegging. Hoewel de inhoud van dit document met de meeste zorg is samengesteld en gebaseerd is op betrouwbare informatiebronnen, wordt er geen enkele uitdrukkelijke of impliciete garantie of verklaring gegeven omtrent de juistheid of volledigheid van de informatie. De informatie en mogelijke aanbevelingen in dit document kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. NN Investment Partners B.V., NN Investment Partners Holdings N.V. en haar dochtermaatschappijen, noch enig andere vennootschap of onderdeel dat behoort tot de NN Group, noch een van haar functionarissen, haar directeuren of werknemers aanvaarden enige aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid met betrekking tot de hierin opgenomen informatie of mogelijke aanbevelingen. Het is niet toegestaan dit document te vermenigvuldigen, door te sturen, te distribueren, te verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, zonder de voorafgaande uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming. De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Voor gedetailleerde informatie over het fonds verwijzen wij u naar het prospectus en het daarbij behorende supplement. Voor deze fondsen tevens de Essentiële Beleggersinformatie opgesteld met informatie over het product, de kosten en de risico’s. Loop geen onnodig risico. Lees het prospectus en de Essentiële Beleggersinformatie voordat u belegt. Beleggen brengt risico’s met zich mee. De waarde van uw beleggingen is mede afhankelijk van de ontwikkelingen op de financiële markten. Daarnaast kent ieder fonds zijn eigen specifieke risico’s. Kijk voor de fonds specifieke kosten en risico’s in het prospectus. Het prospectus, het supplement en de Essentiële Beleggersinformatie zijn verkrijgbaar via www.nnip.nl. NN Investment Partners B.V. is de beheerder van alle in Nederland gevestigde NN Investment Partners beleggingsfondsen en in die hoedanigheid in het bezit van vergunningen van de Autoriteit Financiële Markten op grond van de Wet op het financieel toezicht. Het fonds is geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam. Dit document is niet bestemd voor burgers van de Verenigde Staten en is uitsluitend bestemd voor personen die gevestigd zijn in jurisdicties waar de betreffende aandelenklassen/(sub)fondsen voor distributie zijn toegelaten of waar een dergelijke toestemming niet vereist is. Op deze disclaimer is Nederlands recht van toepassing.