Veelgestelde vragen orderproces
Bij FitVermogen doen wij er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Gezien de huidige situatie omtrent het Coronavirus en de daarmee samenhangende activiteit op de financiële markten, worden er veel orders geplaatst en krijgen wij daarover ook veel telefonische vragen.
Wij vinden het belangrijk dat het orderproces zo transparant mogelijk is voor u. Daarom zetten wij de belangrijkste vragen nog graag voor u op een rij.
Veelgestelde vragen:
1. Hoe plaats ik een kooporder?
- Log in op de website en zoekt het betreffende fonds op onder het kopje ‘Alle fondsen’ (in het zoekveld kunt u de naam van het fonds invullen en opzoeken).
- Klik rechts naast het fonds op de knop ‘Koop’.
- In het orderscherm vult u daarna in voor welk bedrag u wenst aan te kopen (minimaal € 25,00) en klikt op bevestigen.
- U wordt dan doorgeleid naar een iDeal omgeving om uw kooporder direct af te rekenen. Zodra u met iDeal betaalt, wordt het bedrag direct op uw FitVermogen beleggersrekening gestort.
Let op: Wilt of kunt u niet met iDeal betalen, dan kunt u ook een overboeking via internetbankieren doen. Let op dat daarbij een verwerkingstijd van 1 werkdag wordt aangehouden. Het bedrag zal derhalve pas de volgende dag op uw FitVermogen beleggersrekening staan.
Een kooporder kan pas uitgevoerd worden nadat het bedrag op uw FitVermogen beleggersrekening is bijgeschreven. Wilt u weten hoe u een overboeking vanuit internetbankieren kunt doen, kijk dan bij de veel gestelde vragen onder het kopje ‘Vragen’ op de website.
2. Hoe plaats ik een verkooporder?
- Log in op de website en ga naar uw portefeuilleoverzicht. Daar treft u alle fondsen aan die u momenteel in uw portefeuille aanhoudt.
- Zoek het betreffende fonds op en klik aan de rechterzijde op de knop ‘Transactie’. In het menu dat opent kunt u kiezen voor kopen, verkopen of switch.
- Kies verkopen. In het orderscherm vult u daarna in hoeveel stukken u wenst te verkopen en klikt u daarna op bevestigen.
3. Wanneer wordt mijn order uitgestuurd?
Voor een verkooporder en een switchorder geldt dat indien u de order heeft opgegeven vóór 13:15 op een handelsdag, de order diezelfde dag nog uitgestuurd wordt naar de beurs.
Voor een kooporder geldt hetzelfde, als ook uw betaling vóór 13:15 bijgeschreven is op uw FitVermogen beleggersrekening. Geeft u een order op tussen 13:15 en 13:30 dan kunnen wij geen garantie bieden dat de order diezelfde handelsdag nog wordt uitgestuurd. Alle orders die na 13:30 worden opgegeven, worden de volgende dag pas uitgestuurd.
4. Welke koers krijg ik voor mijn order?
FitVermogen biedt fondsen aan die verhandeld worden aan de Euronext en aan de Luxemburgse Stock exchange (herkenbaar door de toevoeging (L) in de naam van het fonds). De Euronext fondsen worden verhandeld met een koers van de volgende handelsdag (T+1). De Luxemburgse fondsen worden verhandeld met een koers van dezelfde handelsdag (T+0).
Voorbeeld: op maandag legt u vóór 13:15 twee verkooporders in; één voor een Euronext fonds en één voor een Luxemburgs fonds. Voor het Euronext fonds krijgt u de koers van dinsdag en voor het Luxemburgse fonds krijgt u de koers van maandag.
5. Waarom krijg ik een bedrag terug gestort?
Als u een betaling doet voor uw FitVermogen beleggersrekening, houdt dan rekening met de volgende punten:
- De storting moet afkomstig zijn van de bankrekening die gekoppeld is aan uw FitVermogen beleggersrekening (welke rekening dat is kunt u terug vinden nadat u bent ingelogd op de website onder het kopje ‘Mijn gegevens’); en
- Indien u géén gebruik maakt van iDeal, vermeld dan in de omschrijving van de betaling het FitVermogen beleggersrekeningnummer (het FitVermogen rekeningnummer kunt u terugvinden bij uw portefeuille overzicht nadat u bent ingelogd op d
Tip: Bij een iDeal overboeking wordt uw FitVermogen rekeningnummer automatisch voor u ingevuld.
Voldoet de betaling niet aan één van deze of beide voorwaarden, dan kunnen wij uw betaling niet verwerken en betalen wij het bedrag aan u terug. Voldoet uw betaling aan beide voorwaarden dan wordt het bedrag bijgeschreven op uw FitVermogen beleggersrekening.
Tip: Het is mogelijk om één totaalbedrag over te maken en vervolgens meerdere orders daarvoor in te leggen. Voorbeeld: u schrijft € 1.000,00 bij op uw FitVermogen beleggersrekening en vervolgens plaatst u twee orders van elk € 500,00.
Let op: geeft u geen order op, dan blijft het bedrag nog vier werkdagen op uw FitVermogen beleggersrekening staan (en kunt u binnen deze periode alsnog een order plaatsen). Op de 5e werkdag (7e kalenderdag) wordt het bedrag automatisch aan u terug gestort. NN Investment Partners heeft geen bankvergunning waardoor het niet toegestaan is cash geld aan te houden bij FitVermogen.
Heeft u nog andere vragen, kijk dan eerst bij ‘Orders & geld overboeken’ onder het kopje ‘Vragen’ op de website. Staat uw vraag daar niet tussen of is het niet helemaal duidelijk voor u, neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice.
Meest gelezen nieuwsberichten
-
16 juli 2024
Dynamic Mix kwartaalupdate: Wereldwijde aandelen zetten hun opmars voort, staatsobligaties verliezen ook dit kwartaal terrein -
20 juni 2024
Jaarlijkse Dividenduitkering Nederlandse Goldman Sachs beleggingsfondsen -
30 april 2024
Dynamic Mix kwartaalupdate: Aandelen bleven sterk presteren in het eerste kwartaal, staatsobligaties verloren licht terrein